Domov a vaření

Co jím a jak vařím

Vím, jaký problém je někdy hledat inspiraci na to, co si dát dobrého k jídlu a tak jsem si řekla, že bych se s vámi mohla podělit o nějaké svoje tipy a nápady. Než to ale udělám, ráda bych tímto článkem uvedla nějaké základní informace o tom, jak se stravuju a co tedy od mých “receptů” můžete čekat. Plus pár dobrých tipů k tomu.

Ostatně, moc se toho teď neděje, s lockdownem a vším. Většinu dní se učím programovat weby a krom toho jen venčím, vařím a jím – takže aktuální téma. Dost lidí to má asi podobně (tedy s tím, že místo programování pracují – pokud neprogramují v práci, ha). Ale k věci.

Co jím?

Jsem v podstatě vegetariánka. V podstatě proto, že výjimečně si dám nějakou tu rybu. Ale poslední dobou mi už ani tolik nechutnají, takže se v mém jídelníčku objevují čím dál tím míň. Většinou třeba jen v nějaké pomazánce.

Krom toho nemůžu laktózu – mám po ní zažívací potíže. Takže jím buď rostlinné výrobky nebo ty přímo bez laktózy. Mám trochu podezření, že možná za tímto problémem stojí i lepek, ale to uvidím až v dubnu po testech na alergologii. Zatím pečivo jím, i když ne moc často, protože je nepraktické v tom, že dlouho nevydrží. Taky jím normálně vejce, resp. ideálně bio vejce.

Kvůli té laktóze nemůžu v podstatě žádné zmrzliny, balené sladkosti, čokolády, sladké pečivo (co si neupeču doma), zákusky, apod. Sladím hlavně javorovým sirupem, med mi připadá sladký až moc, cukr dávám jen do toho pečení nebo na šulánky s mákem 🙂

Dá se říct, že jím zdravě, nejsem striktní, neřídím se žádnou dietou, ale čtu složení a vyhýbám se věcem, co mají hodně éček a jím ovoce a zeleninu a oříšky a takové ty dobré věci 🙂 Jsem hodně hubená (odjakživa geneticky a možná je to teď horší i po těch potížích s laktózou) a snadno hubnu a těžce přibírám, takže kdybych nebyla líná počítat kalorie, přidávám je spíše než ubírám. Na rohlíku se tedy dá podívat i na poměry sacharidů, tuků a bílkovin, takže vybírám ty výživnější věci. Aka s redukční dietou vám nepomůžu (a stejně by vám neprospěla).

Chtěla bych jíst pětkrát denně, ale co si budem povídat, často se do něčeho zažeru a zapomenu se najíst, takže obvykle je to snídaně, oběd, večeře a tak jedna svačina místo dvou.

Jak vařím

Už jsem to říkala a řeknu to znovu: Vařím nerada. Tím spíš, když to dělám jen pro sebe. Pečení mě baví víc, ale to hlavně proto, že se to smíchá a pak už u toho nemusím stát a hlídat to. Plus se těším na výsledek. Vaření je nuda a ztráta času, který bych mohla věnovat zábavnějším věcem než je naplňování základních potřeb. Ale jíst musím a se svými omezeními se stejně mimo domov nenajím, i kdyby byly restaurace otevřené. Plus ta cena za oběd venku je docela… drsná.

Tak tedy dávám přednost jídlům, která jsou rychlá a snadná, nemusím u nich dlouho stát a často by se taky hodilo, aby se nemohla připálit, když na ně zapomenu, protože jsem se do něčeho začetla, ale… taková asi nejsou.

Neuvidíte tu recepty na domácí chleba nebo knedlíky, na to fakt nemám čas ani náladu, jedině, že bych časem zjistila, že ten chleba potřebuju bezlepkový a našla na něj nějaký přijatelně rychlý recept. Někdy člověk musí udělat kompromis mezi zdravím fyzickým a psychickým. Pravda, párkrát už jsem udělala nějakou tu omáčku a jiné náročnější výkony, ale že by se mi chtělo to dělat pravidelně… ne.

Jo a jako supertaster hlavně vařím chutně, což samozřejmě může být pro každého něco jiného, ale fakt nejsem člověk, který dokáže sníst něco, co mu nechutná. Plus nijak moc nekořením a nesolím a nemám ráda výrazné chutě a hodně chutí dohromady, zvedá se mi z toho žaludek, takže… možná si někdy něco budete muset přiostřit nebo dokořenit, ha.

S čím a v čem vařím

Pokud se někdo teprve chystáte zařizovat svou první domácnost nebo začít vařit po tom, co jste kuchyni měli hlavně na ozdobu, mohlo by se vám hodit vědět, jaké náčiní je opravdu nezbytné. Jestliže už ale máte kuchyni plnou věcí, asi tuhle sekci můžete přeskočit 🙂

Nádobí: titanový rendlík průměr 20, malá titanová pánev, střední nerezový hrnec (asi taky 20), poklička na ty dva, malý nerezový rendlík – to je veškeré nádobí, které na vaření pro jednoho potřebuju, zato jsem si ale pořídila kvalitní, aby mě nerozčilovalo 🙂

Krom toho je nutné mít odměrku, kuchyňskou váhu, prkýnko, nůž a takové ty věci jako vařečku, lis na česnek, škrabku, struhadlo, cedník, apod. Však to znáte nebo poznáte. Další nezbytnost je skleněná mísa a zapékací mísa, mám jednu malou a jednu velkou, i když zrovna moji pánev jde taky strčit do trouby.

Z přístrojů se neobejdu bez výkonného mixéru, mikrovlnky, vařiče vajec (nesuďte dokud nevyzkoušíte) a toastovačů, jeden je zapékací (umí i vafle) a druhý “vyskakovací”. Jestli toastům nefandíte, dá se to i bez nich, ale potom, co jsem navzdory jeho značné skepsi tyhle přístroje dotáhla do naší domácnosti, už se bez nich ex-manžel taky neobejde. Skvělé věci.

Jak nakupuju

Většinou nakupuju na rohlíku (neplacená reklama), prostě proto, že jsem v Brně, zatím nemám auto a maličký nákup na tři dny sotva dotáhnu od tramvaje k bytu, natož, abych nakoupila třeba na týden. Plus kdo má rád fronty u pokladen, hodinové běhání po obchodě s vozíkem, uhýbání lidem, co se do vás snaží najet, zatímco usilovně čtete seznam, atp.? Vyhledávání je skvělá věc. Samozřejmě to má i nevýhody, občas něco není skladem, nemají úplně všechno, co by si člověk mohl přát (dobré pečivo, třeba), ale to oželím pro to pohodlí. Plus tam mají pár věcí, co jinde nemají.

Ráda bych řekla, že běhám dvě hodiny po městě po malých, lokálních obchůdcích se zdravou výživou a rozplývám se nad tím, co kde mají a tak, ale… ne, jsem líná a řešit jídlo mě nebaví, to už jste zjistili. Je jen omezené množství času, co jsem ochotná tomu obětovat. A tak mě nesuďte, ale chodím do těch zlých supermarketů, no.

Už jsem psala o tom, že jídla si plánuju, protože vymýšlet něco k snědku z toho, co jsem chaoticky nakoupila, až ve chvíli, kdy mám hlad, je recept na armageddon, ne večeři. Od minulého článku jsem to ještě vylepšila a můj svatý grál plánování jídelníčků se jmenuje Paprika. Je to výborná aplikace na pc nebo do mobilu, stojí teda pár stovek, ale vyplatí se. Má i češtinu, i když v ní nejsou všechny funkce na 100%. Co umí? Za prvé, skvělá zásobárna receptů. Zkoušela jsem vícero aplikací, ale jenom s touhle jsem spokojená. Nejlepší je, že recepty se tam dají vkládat ručně, ale umí si je i sama nahrát z webu, stačí jí odkaz a už pozná, co je seznam surovin, co fotka a co popis. Nastavíte tam i jak dlouho se to vaří, uděláte si kategorie, klasika. Nevýhoda, jak jsem říkala, většinou ty recepty zvládá tahat hlavně z anglických stránek. České tolik nechápe (občas nějakou ano). I s ručním zadáváním je to ale super věc.

Můžete si v ní udělat zmíněný jídelníček na jak dlouho potřebujete, jednoduše přetáhnete recepty ze své databáze na políčka pro oběd, večeři, snídani, svačinu, apod. Také můžete pak z toho jídelníčku udělat nákupní seznam (to ale nevyužívám, prostě procházím jídlo za jídlem a rovnou hážu do košíku v rohlíku a co mi dochází během týdne si píšu do excelové tabulky, příp. když jdu na fyzický nákup používám google poznámky v mobilu).

Opravdu, tahle aplikace mi zachraňuje můj líný zadek a hladové bříško už několik měsíců a je to zatím nejlepší řešení, co jsem pro management svého stravování našla. Kdykoli najdu někde zajímavý recept, prostě si ho tam uložím a pak ho můžu kdykoli naplánovat, nakoupit na něj a použít ho. Jestli se vám tedy stává, že uložené recepty nikdy nedáte do praxe, protože na ně zapomenete, tohle pomáhá. Plus se tam dají ukládat i recepty z kuchařek. Nemusíte ručně vypisovat celý popis, já si vypíšu vždycky jen suroviny a pak si tam poznačím, ve které kuchařce a na které straně je recept. A protože obrázky lákají nejvíc, když nemám obrázek přímo u receptu, vygooglím si alespoň nějaký obrázek podobného jídla a dám ho tam. Jo a tak při tvorbě jídelníčku snadno můžete v receptech vyhledávat, jestliže si ty recepty tedy dobře pojmenujete 🙂

Jak ušetřit:

Koukám spíš na kvalitu a ekologiii než na cenu, takže místo nejlevnějších vajec beru ta bio, místo cukru javorový sirup, preferuju věci, co nejsou v plastu, místo klasického mléka (které tolik nemusím) preferuju rostlinné a výrobky bez laktózy jsou taky dražší než běžné. Plus oříšky – oříšky jsou drahé. Jak tedy ty náklady snížit? Samozřejmě, nejíst maso se finančně vyplatí. Co se nevyplatí je jíst ovoce a zeleninu, které nejsou v sezóně. V zimě je obzvlášť s tímhle problém. Brambory, mrkev, pórek a okurka bývají cenově dostupné i v zimě. Z ovoce pak jablka a banány. Občas neodolám a koupím si nějaké to rajče či cuketu i mimo sezónu, ale cenově to není nic moc a u těch rajčat ani chuťově.

Jinak používám hlavně mražené a konzervované nebo využívám slev. Třeba brokolici je dobré koupit ve slevě, i když ji zrovna nepotřebujete, nakrájet na malé růžičky, zblanšírovat (přelít vařící a pak studenou vodou), dát do sáčku (používám rozložitelné a jen na takové věci) a do mrazáku. Věřte mi, že doma zmražená zelenina (a nejlépe ze zahrádky) je vždycky lepší než ta kupovaná. Při přepravě se jim to kolikrát rozmrazí, je tam spousta vody a chuť taky nic moc. Hrášek ze zahrady zamražený jak je chutná mnohem lépe než z obchodu. Zkušenost.

Samozřejmě, slevy jsou kamarád u všeho dražšího. Javorový sirup, arašídové máslo, med, rostlinné mléko, … jestli to používáte, kupte radši v předstihu ve slevě do zásoby, ať pak nemusíte kupovat za plnou cenu. U ořechů zase kupuju velká balení na Grizzly, vyplatí se to mnohem víc než malý pytlíček za stovku z obchodu.

Ekologie:

Pár jednoduchých zásad, jak být při nakupování ekologičtější. Asi už jste je někde slyšeli, ale pro zopakování: Kupovat radši věci, které nejsou v plastových obalech. U mléčných výrobků, mraženého zboží a některých dalších věcí je to problém, koupím je i tak, protože je potřebuju, a pak ty obaly třídím. Na pečivo a ovoce a zeleninu mám plátěné pytlíky. Rohlík dává většinu věcí do papírových obalů, taky jich podle mě používají zbytečně moc, ale pořád je to pro mě snesitelnější než výlet do obchodu.

Kupovat větší balení, pokud je spotřebujete, je nejen ekonomičtější ale i ekologičtější. Čím méně kusů musíte koupit, tím méně obalů. Oříšky jsem ráda kupovala přímo v bezobalovém obchodě, ale pak jsem v okolí žádný neměla a přešla na ta velká balení. V bezobalech mívají i těstoviny, müsli a takové věci. A taky drogerii. Jogurty tam bez obalu nekoupíte si myslím 🙂

Kupovat jen to, co potřebujete, aneb neplýtvat a nevyhazovat. Proto jsou dobré ty jídelníčky, podle nich přesně víte, co sníte. Dále pak prostě z ledničky berte nejprve to, co je otevřené, co nejdřív snězte pečivo, kontrolujte data spotřeby. Většina věcí, co doma mám, se nezkazí, takže je to hlavně o lednici a pečivu. Příp. ovoci a zelenině, ale zeleniny mám obvykle přesně tolik, kolik potřebuju na vaření a ovoce mám na očích a sním ho. Nemám ráda přezrálé banány, ale do smoothie jsou dobré.

Železná zásoba, aneb co mám doma pořád a když to dojde, doplním to:

  • rýže basmati a jasmínová
  • oblíbené těstoviny – tagliatelle, fusilli
  • hladká, polohrubá a hrubá mouka
  • cukr moučka a krystal, strouhanka
  • vanilkový cukr, prášek na pečení, jedlá soda
  • kakao, skořice, javorový sirup, příp. med, marmeláda
  • piškoty, čokoláda na vaření (bez laktózy, např. Lindt)
  • alespoň 2 krabice rostlinného mléka (nejradši mám mandlové)
  • kaše nomina (jáhlová, pohanková, ovesná, …)
  • ovesné vločky, müsli, příp. i nějaké dobré sušenky
  • crispins amarantové tyčinky, plátky
  • oříšky – pekanové, arašídy, pistácie, mandlové plátky, strouhaný kokos
  • slunečnicová semínka, arašídové máslo
  • koření: majoránka, oregano, kari, sušený česnek, sušená cibule, sladká paprika, gulášové a grilovací koření, nějaká směs koření na zeleninu, třeba provensálské, italské, co vám chutná
  • olivový a řepkový olej
  • plnotučná hořčice, kečup, sójová omáčka
  • sůl a pepř
  • konzervy: krájená rajčata, cizrna, ovoce (jahody, meruňky, broskve, višně, …), kyselé okurky, příp. kokosové mléko, fazole v rajčatové omáčce
  • červená čočka, příp. zelená čočka, žlutý hrách
  • máslo, vejce, oblíbený sýr (čedar a parmezán jsou víceméně bez laktózy), lučina, hodí se i smetana ke šlehání a nějaký ten jogurt
  • mražené: ovoce (maliny a borůvky mám vždy), hrášek, směs zeleniny na čínu, příp. losos a/nebo houby, jestli jíte
  • červená paprika, salátová okurka, citrón, banány se taky vždy hodí

Věřte, že když se budete chtít inspirovat tím, co jím, bez těchto věcí se neobejdete. Resp. možná tak bez té mouky a věcí na pečení, pokud nepečete, ale trocha hladké mouky je potřeba snad v každé kuchyni. V příštích článcích pochopíte, proč zrovna tyto věci jsou tak často potřeba 🙂

+ je dobré mít nějaké “záložní potraviny”, když potřebujete rychle něco sníst – müsli tyčinky, přesnídávky, klidně i něco méně zdravého, jako je mražená pizza nebo omáčka k rýži ve sklenici (zdravím Uncle Ben’s), resp. to potřebuju já, protože když mám hlad a není co jíst, je to fakt vážná krize – ale hádám, že to se může stát i jiným, třeba když onemocní a fakt nemají sílu vařit nebo nakupovat; super jsou taky mražené housky k rozpečení (rohlík třeba má, jinde jsem je neviděla), máte je kdykoli k dispozici a za pár minut jsou jako čerstvé, ostatně, v obchodech to taky dělají ze stejných polotovarů – pak k nim dáte máslo, sýr a okurku (které máte) a svačina je hotová i bez nakupování

Shrnutí

Jídla, která tady budu dávat, jsou: v 99% vegetariánská, některá veganská, všechna se dají udělat ve variantě bez laktózy (nicméně to záleží dost i na nabídce obchodů ve vašem bydlišti), možná jsou některá i bezlepková. Budu se snažit tyhle informace uvádět, abyste věděli. Vím, že čím víc omezení člověk má, tím těžší je dobře a pestře jíst. Krom toho jsou víceméně zdravá, nejsem nijak striktní, nedodržuju žádnou dietu, ale snažím se jíst kvalitně. Vyhýbám se hodně éčkovým potravinám, ne všechno je bio, ale fast-food to rozhodně není.

Vyloženě dietní asi nejsou, asi jak která, což může být fajn, pokud vaříte pro děti nebo třeba sportujete.

Většina jídel je rychlá a snadná. Nemám ráda vaření. Takže – ideální jídla pro líné a single, co chtějí jíst zdravě a potřebují vařit, i když je to nebaví!

Co se týče ekologie, bezobalovosti, plýtvání, apod., to je dost na vás. Pokud se to dá, dávám přednost nakupování bez plastu a snažím se spotřebovat všechno, co koupím.

Podobné příspěvky

Napsat komentář

Vaše e-mailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *